.

Μοντέλο Ολυμπιακών Αγώνων για την επιτάχυνση των έργων

Τις ημέρες της προολυμπιακής προετοιμασίας φαίνεται ότι νοσταλγούν τα υπουργεία Περιβάλλοντος, Ανάπτυξης και Υποδομών. Με σειρά τροπολογιών, που κατατέθηκαν σε σχέδιο νόμου για τη διαμόρφωση φιλικού αναπτυξιακού περιβάλλοντος, επιταχύνονται οι απαλλοτριώσεις, περιορίζεται το δικαίωμα σε δικαστική προσφυγή, ενώ κεντρικές υπηρεσίες των υπουργείων αναλαμβάνουν να «παρακάμψουν» γνωμοδοτήσεις άλλων αρμόδιων οργάνων, προκειμένου να φέρουν ταχύτερα το επιθυμητό αποτέλεσμα. Πιο συγκεκριμένα:

- Μειώνεται ο αριθμός των συμβάσεων συγχρηματοδοτούμενων έργων που πρέπει να ελέγχονται από το Ελεγκτικό Συνέδριο, καθώς το όριο προϋπολογισμού (του έργου) ανεβαίνει από τα 5 εκατ. ευρώ στα 10 εκατ. ευρώ.
- Επιστρατεύονται διατάξεις του Ολυμπιακού νόμου (ν. 2730/99) με τις οποίες περιορίζονται οι προσφυγές στο Συμβούλιο της Επικρατείας ενάντια σε έργα που συγχρηματοδοτούνται από την Ε.Ε. με προϋπολογισμό άνω των 15 εκατ. ευρώ, καθώς και στις απαλλοτριώσεις για τα έργα αυτά. Πιο συγκεκριμένα, ορίζεται ότι οι αιτήσεις ακύρωσης των έργων αυτών εξετάζονται από την Ολομέλεια του ΣτΕ (όπως έχει θεσπιστεί παλαιότερα για τα έργα του fast track). Επίσης, όσον αφορά τις απαλλοτριώσεις, εφόσον ο αριθμός των δικαιούχων είναι μεγαλύτερος των 50, τότε δεν είναι απαραίτητο να ειδοποιείται ο κάθε ιδιοκτήτης ατομικά, αλλά αρκεί η κοινοποίηση της απαλλοτριωτικής πράξης σε τοπικά ΜΜΕ και στον τοπικό δήμο (ή κοινοτικό κατάστημα). Μάλιστα, το δικαίωμα προσφυγής περιορίζεται στις 30 ημέρες μετά τη γενική κοινοποίηση. Οι προσφυγές ορίζεται ότι θα πρέπει να εξετάζονται σε διάστημα 20 ημερών.
- Τίθεται ως προϋπόθεση για την κήρυξη μιας απαλλοτρίωσης προηγούμενη έρευνα της οικείας Κτηματικής Υπηρεσίας και της δασικής υπηρεσίας, σχετικά με τις δημόσιες εκτάσεις... «ώστε να αποφευχθεί το φαινόμενο να απαλλοτριώνονται εκτάσεις, η κυριότητα των οποίων ανήκει αποκλειστικά στο Δημόσιο»!
- Δίνεται η δυνατότητα στην Πολιτεία να καταθέσει πρόταση εξαγοράς ακινήτων, πριν ξεκινήσει τη διαδικασία απαλλοτρίωσής τους, προκειμένου αν υπάρξει συναίνεση του ιδιοκτήτη να αποφευχθεί η χρονοβόρος δικαστική διαδικασία.
- Με παλαιότερο νόμο είχε προβλεφθεί ότι για την υποβολή ένστασης σε έναν δημόσιο διαγωνισμό πρέπει να καταβληθεί παράβολο ίσο με το 1% του προϋπολογισμού του έργου. Η διάταξη αυτή αυστηροποιείται περαιτέρω: προβλέπεται ότι αν δεν καταβληθεί το ένα τρίτο του ποσού αυτού με την κατάθεση της αίτησης και τα υπόλοιπα δύο τρίτα έως την πρώτη συζήτησή της, τότε αυτή απορρίπτεται.
- Δίνεται η δυνατότητα στον υπ. Περιβάλλοντος να χαρακτηρίζει έργα ως «εθνικής σημασίας» και να παραπέμπει την αδειοδότησή τους απευθείας στο Κεντρικό Συμβούλιο Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης, προκειμένου να συντομεύεται η διαδικασία. Στη ρύθμιση «φωτογραφίζονται» έργα για τα οποία εκκρεμεί η επιβολή προστίμου από το Ευρωδικαστήριο (λ.χ. χωματερές, βιολογικοί καθαρισμοί). Ωστόσο, ο ορισμός που δίνεται («έργα και δραστηριότητες, ιδίως εάν πρόκειται για έργα συγχρηματοδοτούμενα από διαρθρωτικά ταμεία και ευρωπαϊκά προγράμματα») είναι μάλλον γενικός - έτσι καθίσταται προφανές ότι οι γνωμοδοτήσεις των κρατικών υπηρεσιών για τις πιθανές περιβαλλοντικές επιπτώσεις ενός έργου αντιμετωπίζονται για ακόμα μια φορά ως εμπόδιο.
- Μετά την έντονη κριτική που δέχθηκε μια πολύ ειδική ρύθμιση για τον συνυπολογισμό... αιγιαλού ώστε να αυξηθεί ο συνολικός συντελεστής δόμησης τουριστικής εγκατάστασης στο Λαγονήσι, η σχετική ρύθμιση άλλαξε και τώρα προβλέπει την αύξηση του γενικού συντελεστή από 0,40 σε 0,45 (χωρίς αναφορές σε αιγιαλό).
- Δίνεται η δυνατότητα στη Διεύθυνση Οικοδομικών και Κτιριακών Κανονισμών (ΔΟΚΚ) του ΥΠΕΚΑ να εκδίδει απευθείας άδειες δόμησης για κτίρια άνω των 3.000 τ.μ. σε παραδοσιακούς οικισμούς, αρχαιολογικούς χώρους και περιοχές φυσικού κάλλους. Και μάλιστα αντί των τοπικών υπηρεσιών θα γνωμοδοτεί το Κεντρικό Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής, κατόπιν εισήγησης του υπουργού, δηλαδή τα πάντα θα εγκρίνονται από την Αθήνα με συνοπτικές διαδικασίες.

Πηγη: Καθημερινή

0 σχόλια

Δημοσίευση σχολίου

Δημοσίευση σχολίου